Μπαταρία. Η γνωστή μας άγνωστη...

Ένα από τα βασικά εξαρτήματα στο αυτοκίνητο είναι η μπαταρία. Θα έλεγα το σπουδαιότερο αφού χωρίς αυτήν δεν μπορεί να λειτουργήσει σχεδόν τίποτα. Τι γνωρίζουμε όμως γι’αυτήν;
Πιστεύω ότι οι περισσότεροι από εμάς γνωρίζουμε πολύ λίγα πράγματα σε ό,τι αφορά στον τρόπο λειτουργίας, στη συντήρηση, καθώς και με ποια κριτήρια πρέπει να επιλέξουμε την κατάλληλη μπαταρία για το όχημά μας, το οποίο έχουμε εξοπλίσει με ηλεκτρικά εξαρτήματα, στερεοφωνικά και πολλά άλλα που, για να λειτουργήσουν, χρειάζονται ηλεκτρική ενέργεια.

Τι είναι μια μπαταρία:
Η μπαταρία είναι ένας συσσωρευτής ηλεκτρικής ενέργειας. Η μικρότερη μονάδα της είναι ένα στοιχείο. Κατά κανόνα μια μπαταρία αποτελείται από μια σειρά στοιχείων τα οποία είναι μεταξύ τους συνδεδεμένα σε ένα ηλεκτρικό κύκλωμα. Η χημική ενέργεια η οποία συσσωρεύεται μέσα τους μετατρέπεται αυτομάτως σε ηλεκτρική ενέργεια, αν συνδεθεί ένας ηλεκτρικός καταναλωτής.

Σωστή αντιμετώπιση και συντήρηση των μπαταριών

1. Αποθήκευση:
- Ιδανική θερμοκρασία (10-25C) και ξηρό περιβάλλον
- Σε υψηλότερες θερμοκρασίες είναι μεγαλύτερη η αυτοεκφόρτιση, δηλαδή, μικρότερη διάρκεια ζωής!
- Τάση αποθήκευσης 12,6V (Επεναφορτίζουμε το αργότεραο όταν η τάση είναι 12,5V)
- Η επιφάνεια της μπαταρίας πρέπει να είναι καθαρή και στεγνή.
- Καθαρίστε με ένα υγρό πανί ή αντιστατικό και όχι με στεγνό. (κίνδυνος έκρηξης από στατική εκφόρτιση!)

Μύθοι και αλήθειες για την ηλεκτροκίνηση με αριθμούς

Μεγάλης κατηγορίας αυτοκίνητα (συνολική χρήση 150.000 χλμ.)
Το μεγάλο πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο, με εκπομπές 33.000kg CO2 σε μια συνολική χρήση 150.000 χλμ. (=219g CO2/km) είναι μακράν το καλύτερο στη συνολική εκπομπή CO2.
Το ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο (277g CO2/km) έχει τη χειρότερη απόδοση λόγω της μεγάλης μπαταρίας (περισσότερο CO2 κατά την παραγωγή της) και της υψηλής κατανάλωσης ενέργειας. Μόνο με τη χρήση 100% κατανάλωση ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας (100% regenerativ) θα ήταν λίγο καλύτερο.

Φθηνές μπαταρίες και η ποιότητά τους

Η τιμολογιακή πολιτική στην αγορά της μπαταρίας είναι εξαιρετικά αδιαφανής. Καλείται κάποιος να συγκρίνει διαφορετικούς κατασκευαστές και εμπόρους. Στα εμπορικά καταστήματα υπάρχουν συνήθως φθηνότερες μπαταρίες απ’ ό,τι στα ειδικά καταστήματα (Ηλεκτρολογεία και συνεργεία επισκευής αυτοκινήτων). Σε κάθε περίπτωση, σε ένα ειδικό κατάστημα, θα πρέπει να προσθέσουμε και την αξία για τον έλεγχο και τη σωστή τοποθέτηση.

Πολλές φορές, αγοράζοντας μια μπαταρία από το εμπόριο, οδηγούμαστε σε περιπέτειες. Η μπαταρία και η γεννήτρια του αυτοκινήτου, πρέπει να ελεγχθούν από ειδικό τεχνίτη πριν αποφασιστεί η αντικατάστασή της. Δεν φταίει πάντα η μπαταρία.

Διαστρωμάτωση πυκνότητας και θειϊκωση πλακών

Διαστρωμάτωση
Η μπαταρία Ασβεστίου δεν χρειάζεται συντήρηση, επειδή δεν έχει απώλεια υγρών. Αυτό οφείλεται στο ότι δεν έρχεται σε βρασμό κατά τη φόρτιση. Αυτό έχει βέβαια πολλά πλεονεκτήματα, αλλά έχει και το εξής ελάττωμα: Επειδή δεν φτάνει σε βρασμό κατά τη φόρτιση της για να αναδευτεί ο ηλεκτρολύτης, όταν εκφορτίζεται σε μεγάλο βαθμό και δεν φορτίζεται και πάλι πλήρως κατά τη λειτουργία του κινητήρα, έχουμε διαστρωμάτωση της πυκνότητας.
Το πυκνό υδροχλωρικό οξύ, που βγαίνει από τις πλάκες, κατά τη φόρτιση, πηγαίνει στο κάτω μέρος της μπαταρίας και στις πλάκες, ενώ στο πάνω μέρος της μπαταρίας βρίσκεται το αραιό οξύ ή νερό. Αποτέλεσμα είναι η μπαταρία να δείχνει υψηλή τάση, ενώ η μέτρηση πυκνότητας να δείχνει χαμηλή! Αυτό, για τον αυτόματο της γεννήτριας, είναι ένδειξη πως η μπαταρία είναι αρκετά φορτισμένη και σταματάει τη φόρτισή. Σ’ αυτή την περίπτωση πρέπει να φορτιστεί η μπαταρία με ειδικό μηχάνημα φόρτισης μπαταριών ασβεστίου, ή να φορτιστεί με αυξημένη τάση (16V) για 20 ώρες.

Η ηλεκτροκίνηση και το μέλλον της μπαταρίας Μολύβδου

Αν ποτέ εκτοπιστούν από την αγορά τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης και μαζί τους η μπαταρία μολύβδου, αυτό μπορεί να συμβεί μετά από δεκαετίες.
Γι’ αυτό η Banner συνεχίζει τις έρευνες και την εξέλιξη και στους δυο τομείς. Περαιτέρω εξέλιξη της AGM τεχνολογίας, μπαταρίες για επαγγελματικά οχήματα. (Τεχνολογία Ασβεστίου, με κεντρική εξαέρωση), βελτιστοποιημένη μπαταρία μολύβδου οξέως, για την θέση της AGM, σύστημα δύο μπαταριών. (μια μπαταρία για εκκίνηση και μια για τροφοδοσία), μπαταρία μολύβδου για Full Hybrid οχήματα. Η μπαταρία μολύβδου του μέλλοντος θα έχει πολύ λίγες ομοιότητες με την σημερινή μπαταρία.
Απαιτήσεις από μια μπαταρία αυτοκινήτου:

Τεχνολογία Start-Stop και οι κατάλληλες μπαταρίες

Οι συμβατικές μπαταρίες με υγρά, δεν είναι κατάλληλες για τα αυτοκίνητα με σύγχρονη τεχνολογία start-stop. Αυτό διαπιστώθηκε σε έλεγχο που διεξήγαγε η λέσχη αυτοκινήτων της Γερμανίας ADAC, μαζί με το ίδρυμα ελέγχου, Stiftung Warentest, σε αυτοκίνητα που φέρουν αυτό το σύστημα εξοικονόμησης καυσίμου.
Εξαιτίας των συχνών εκκινήσεων οι συμβατικές πηγές ενέργειας έχουν σύντομο χρόνο ζωής. Γι αυτό απαιτείται η τεχνολογία AGM (Absorbent Glass Mat) ή οι μπαταρίες της τεχνολογίας EFB (Enhanced Flooded Batteries). Μόνο αυτές αντέχουν σε πολλούς κύκλους εκφόρτισης και επαναφόρτισης.

Διαχείριση Ηλεκτρικού Φορτίου

(Παράδειγμα λειτουργίας σε ένα Seat)
Ο εγκέφαλος δικτύου του αυτοκινήτου παρακολουθεί την κατανάλωση ηλεκτρικής ισχύος ελέγχοντας την κατάσταση ηρεμίας και την ενεργοποίηση/απενεργοποίηση των καταναλωτών. Αυτή η μέθοδος επιτρέπει τη διατήρηση ενός σταθερού ελέγχου της φόρτισης της μπαταρίας.
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ
Η πτώση της τάσης της μπαταρίας κάτω από ένα κρίσιμο επίπεδο προκαλεί την ενεργοποίηση αυτής της λειτουργίας. Υπάρχουν τρία προγράμματα λειτουργίας για αυτήν τη λειτουργία με βάση τις στροφές του κινητήρα και τα σήματα του διακόπτη ανάφλεξης.

Η μπαταρία η νούμερο ένα αιτία βλαβών

(Μόναχο 25/04/2013)
Οι μπαταρίες και τα άδεια ρεζερβουάρ ήταν οι κύριες αιτίες βλαβών στις οποίες έσπευσαν για οδική βοήθεια τα μέλη της λέσχης αυτοκινήτων ADAC της Γερμανίας. Σύμφωνα με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία της ADAC, η μπαταρία παραμένει η νούμερο ένα αιτία βλαβών. Κάθε Τρίτη κλήση για οδική βοήθεια, τον περασμένο χρόνο, ακόμα και σε καινούρια οχήματα αφορούσε στην αποφορτσιμένη ή ελαττωματική μπαταρία. Και όπως δήλωσε ο κ. Helmut Schmaler (εμπειρογνώμονας στη μεγαλύτερη λέσχη αυτοκινήτων ADAC) δεν έφταιγε η ίδια η μπαταρία, αλλά η έλλειψη σωστής και υπεύθυνης διαχείρισης της ενέργειας στα σύγχρονα αυτοκίνητα.

Το σωστό μείγμα αντιψυκτικού του κινητήρα

Πρέπει να ελέγχουμε συχνά το υγρό ψύξης του κινητήρα. Η τακτική παρακολούθηση του δοχείου νερού μπορεί να μας προφυλάξει από δαπανηρές επισκευές.
Η συμβουλή μας για την πρόληψη από υπερθέρμανση του κινητήρα.
Ο κινητήρας εσωτερικής καύσης λειτουργεί σε συγκεκριμένη θερμοκρασία η οποία ελέγχεται με τον θερμοστάτη. Αυτός, σε συνεργασία με το σύστημα ψύξης, τον προστατεύει από βρασμό αλλά και από τη λειτουργία σε κρύο περιβάλλον. Μην ξεχνάμε πως τα μέταλλα του κάθε κινητήρα χρειάζονται την προβλεπόμενη θερμοκρασία για να λειτουργούν σωστά.